Brandblusser Boot
Een brandblusser voor de boot heeft meerdere oplossingen afhankelijk van waar de brand is ontstaan. Water is als blusmiddel natuurlijk onbeperkt voor handen, maar wees daar voorzichtig mee. In veel gevallen is er sprake van diesel of benzine dat brandt. Benzine en diesel zijn lichter dan water en daarmee drijft brandende benzine of diesel op het water. Door overvloedig met water te spuiten, kan de brandende diesel zich door de hele boot verspreiden en daarmee de situatie verergeren.Poeder, CO2, Schuim of blussen met water op de boot
Water is een mooi blusmiddel wanneer het gaat om een brand van vaste stof zoals hout. Water heeft dan een goed indringend vermogen en koelt optimaalEen poederblusser op een boot is soms een prima optie. Een alles of niets situatie vraagt om poeder. Wanneer de nevenschade van het poeder van ondergeschikt belang is en het bijvoorbeeld een snel verergerende brand is die het hele schip in gevaar brengt, dan is poeder de beste keuze. Daarbij is het een goedkope brandblusser, hij kan goed tegen vorst en heeft een hoge bluscapaciteit. De minimale grootte is wel 6 kg. Wees wel bewust van de nevenschade van het gebruik van poeder. Het poeder zal zich verspreiden door de hele motor ruimte en elektronica en ook tot achter de stuurhut. Wanneer het poeder niet professioneel wordt verwijderd zal het na lange tijd nog storingen kunnen veroorzaken in apparatuur en zich invreten in metalen.
Een sproeischuimblusser op een boot is een betere optie. Let daarbij wel op, niet elke sproeischuimblusser kan tegen vorst. Dit staat op het etiket vermeld. Ook hier geldt dat met niet een te kleine blusser moet nemen. Neem een 6l sproeischuimblusser voor op de boot. Houd er ook rekening mee dat de busstof van een schuimblusser na 5 jaar in de meeste gevallen dient te worden vervangen.
Een CO2 blusser op een boot is een perfecte aanvulling. Een plaats waar nog al eens brand ontstaat is in de motorruimte. Dit is een redelijk afgesloten compartiment. Wanneer hier een brand ontstaat en er een CO2 blusser in wordt leeggespoten, is de kans zeer groot dat het vuur geblust is. Houd de motorruimte wel gesloten om geen nieuwe zuurstof toe te laten en de brandbare materialen de gelegenheid te geven om af te koelen. Een CO2 blusser laat niets achter en richt geen nevenschade aan.